Tytuł linku niewidoczny gołym okiem

Chopin i Dvořák [KONCERT Z UDZIAŁEM PUBLICZNOŚCI]

26 lutego

19:00

| Sala Koncertowa

dodaj do swojego kalendarza

Chopin i Dvořák

Koncert z udziałem publiczności.
26.02.2021, piątek, 19:00


Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu realizowanego przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną „Dyrygent – rezydent 2020/2021”


Koncert zostanie zrealizowany zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.


Wystąpią:
Tymoteusz Bies – fortepian
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Agata Zając – dyrygent

W programie:
F. Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21
A. Dvořák – VIII Symfonia G-dur op. 88

 

Fryderyk Chopin uważany jest nie bez powodu za jednego z najbardziej znaczących kompozytorów muzyki romantycznej. Jako wybitny pianista właściwie całą swoją twórczość oparł na kompozycjach przeznaczonych na fortepian, których napisał ponad 150. Usłyszymy jeden z dwóch koncertów fortepianowych, które skomponował Chopin. Koncert f-moll op. 21 skomponowany został w 1830 roku, czyli na chwilę przed wyjazdem kompozytora do Paryża. Koncert f-moll jest bardziej liryczny od Koncertu e-moll. Już premierowe wykonanie spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności, porównywano Chopina nawet do Mozarta.

VIII Symfonia G-dur op. 88 Antonina Dvořáka napisana jesienią 1889 r. w dużej części ma słoneczny, pastoralny klimat, ale nie brakuje też fragmentów o zaskakującej głębi. Już sam początek dzieła rozpoczyna mroczna, smutna melodia, oscylująca między trybem molowym a durowym, dopóki faktura nie zostanie w pełni określona wraz z ulotną melodią fletu. Część wolna, zróżnicowana emocjonalnie, na początku brzmi majestatycznie, w rytm melodii o charakterze pieśni, świetnie przystającej do sielskiego życia na wsi, jednak dalej muzyka zbliża się w klimacie do burzliwego przeżycia metafizycznego. W scherzu i finale zdecydowanie bardziej bezpośrednio ujawniają się emocje. (1001 albumów muzyki klasycznej, M. Rye).


Tymoteusz Bies – 25-letni   pianista,   absolwent   Akademii   Muzycznej   im.   Karola   Szymanowskiego   w Katowicach, gdzie studiował w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Raubo.   Laureat   wielu   prestiżowych   konkursów   pianistycznych   i   kameralnych,   m.   in. Ogólnopolskiego   Konkursu   Pianistycznego   im.   F.   Chopina,   Międzynarodowego   Konkursu Pianistycznego  „Friuli  Venezia  Giulia”,  czy  Międzynarodowego  Konkursu  Muzycznego  im.  K. Szymanowskiego. Współpracował  jako  solista  z  wieloma  orkiestrami,  m.  in.  Polską  Orkiestrą  Radiową, Narodową  Orkiestrą  Symfoniczną  Polskiego  Radia,  oraz  większością  polskich  symfonicznych zespołów  filharmonicznych.  Występował  u  boku  wielu  wybitnych  dyrygentów,  wśród  których znajdują  się  Maestro  Juozas  Domarkas,  Maestro  Lawrence  Foster,  czy  Maestro  Jan  Wincenty Hawel. Swoją   wiedzę   i   umiejętności   pogłębia   pracując   podczas   kursów   mistrzowskich   ze światowej sławy pedagogami: prof. Eugene Indjic’em, prof. Andrzejem Jasińskim, prof. Kevinem Kennerem, prof. Dang Thai-Son’em.  W  swoim  dorobku  ma  występy  w  salach  koncertowych  w  kraju  i  zagranicą,  m.in.  w siedzibie NOSPR, w Filharmonii Narodowej, w domu urodzenia F.Chopina w Żelazowej Woli, w Austrii,   Francji,   Litwie,   Niemczech,   Rosji,   Słowacji,   Słowenii   i   Włoszech;   na   Festiwalu Chopinowskim  w  Dusznikach  Zdroju,  na  Festiwalu  Chopin  i  Jego  Europa,  czy  na  Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku.  Jest   laureatem   stypendium   Młodej   Polski   (2019),   stypendium   Krystiana   Zimermana (2016), stypendium Ministra Kultury (2015, 2019).  W   2018   roku   ukazał   się   debiutancki   album   pianisty,   zawierający   m.   in.   koncerty fortepianowe  W.A.  Mozarta  i  F.  Chopina.  Obecnie  trwają  prace  nad  trzecim  albumem  pianisty, zawierającym  utwory  Karola  Szymanowskiego  i  Witolda  Lutosławskiego;  na  płycie  artyście towarzyszyć będzie Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. W  2019  roku  jako  najlepszy  absolwent  katowickiej  alma  mater  został  uhonorowany tytułem Primus Inter Pares.


Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca
„Dyrygent – rezydent”.

 Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym. Dyrygentem – rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie 2020/2021 jest Agata Zając.


Agata Zając (ur. w 1995 roku w Poznaniu) jest dyrygentem symfonicznym i operowym. W 2015 roku rozpoczęła studia na kierunku dyrygentura symfoniczna w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego, które ukończyła w lipcu 2020 roku z tytułem magistra.

Swoje pierwsze kroki w muzyce stawiała jako skrzypaczka w poznańskich szkołach muzycznych. Aktywność dyrygencką rozpoczęła już na początku studiów i do dziś obejmuje ona różne obszary muzyki klasycznej w Polsce i za granicą. Od kwietnia 2018 roku, jako asystent dyrygenta w Warszawskiej Operze Kameralnej, pracowała przy produkcji trzech premier, w tym podczas rekonstrukcji historycznego wykonania Halki Stanisława Moniuszki w wersji wileńskiej na oryginalnych instrumentach z epoki, które zostało zarejestrowane i wyemitowane przez TVP Kultura w 2019 roku.
W obszarze jej zainteresowań znajduje się również propagowanie muzyki polskiej. W październiku 2017 roku była pomysłodawcą, współorganizatorem oraz dyrygentem koncertu symfonicznego w poznańskiej Akademii Muzycznej pt. „Polskie arcydzieła symfoniczne” zainspirowanego obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
W przeciągu ostatnich dwóch lat uczestniczyła w sześciu międzynarodowych kursach dyrygenckich pod okiem pedagogów takich jak Peter Eötvös, Marin Alsop, Gregory Vajda, Michalis Economou oraz Charles Olivieri-Munroe. Podczas Malta International Conducting Masterclass & Competition w sierpniu 2018 roku otrzymała nagrodę specjalną oraz została asystentką greckiego dyrygenta Michalisa Economou. Dzięki temu wyróżnieniu miała okazję pracować z Malta Philharmonic Orchestra oraz Greek Radio Symphony Orchestra, a także solistami takimi jak Guy Braustein czy Alessandro Carbonare. Na przełomie grudnia i stycznia 2019/20, jako asystent dyrygenta, odbyła noworoczną trasę koncertową po Chinach z Athens Philharmonia Orchestra, gdzie miała okazję zadyrygować jednym z jedenastu odbytych tam koncertów. Do innych zespołów z jakimi miała okazję do tej pory współpracować należą również Filharmonia Opolska, Filharmonia Dolnośląska, Orkiestra Collegium F oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Jest finalistką przesłuchań na stanowisko asystenta dyrygenta m. in. w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2018 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego.


Mecenas Główny: Gmina Miasta Toruń
Mecenas Strategiczny: Nova Trading S.A.
Mecenas Kultury – Główny Sponsor: PGE Energia Ciepła S. A
Organizator: Toruńska Orkiestra Symfoniczna. Instytucja finansowana ze środków Gminy Miasta Toruń.

Kup bilet

Bilety:

  • 40 zł – normalny
  • 30 zł – ulgowy

Do nabycia:

  • online
  • stacjonarnie w kasie biletowej w CKK Jordanki,
    Al. Solidarności 1-3
    (56) 642 43 79,
    kasa czynna: czw.-sob., 13.00-19.00

Organizator:

Kontakt z organizatorem:

Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Al. Solidarności 1-3

87-100 Toruń

56 622 88 05

www.tos.art.pl

Parking

Uprzejmie informujemy, że na terenie CKK Jordanki znajduje się całodobowy, płatny, niestrzeżony parking na 185 miejsc. Zapraszamy do korzystania z parkingu podczas spektakli, a także w czasie wyjazdów do centrum miasta.