W dniach 20 czerwca – 4 września 2021 roku odbędzie się 25. Międzynarodowy Festiwal „Nova Muzyka i Architektura” – Toruń, Kujawsko-Pomorskie 2021, którego ideą jest prezentowanie muzyki zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych wnętrzach toruńskiej architektury. 25 różnorodnych wydarzeń wypełni tę jubileuszową edycję, będą to koncerty, recitale, projekcje filmowe oraz wystawa zdjęć.
Wystąpią:
Yumiko Yumiba (Japonia) – skrzypce (Laureatka III nagrody 5. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. K. Lipińskiego)
Bartłomiej Wezner – fortepian
Małgorzata Lisecka – prowadzenie
Koncert jest nagrodą pozaregulaminową dla Yumiko Yumiby przyznaną przez Biuro 5. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. K. Lipińskiego
W programie:
J. Sibelius – 5 utworów na skrzypce i fortepian op. 81
J. Brahms – Sonata na skrzypce i fortepian nr 3 d-moll op. 108
M. Ravel – Sonata na skrzypce i fortepian nr 2 G-dur
C.Saint-Saëns/E.Ysaÿe – Etiuda w formie walca op. 52
Sonata d-moll op. 108 Johannesa Brahmsa (1833-1897) jest przykładem szczytowej fazy rozwoju tego gatunku w romantyzmie. Ukończona w 1888 roku, zadedykowana Józefowi Joachimowi, posiada klasyczny kształt formalny. Części skrajne są burzliwe, pełne napięcia dramatycznego generowanego dualizmem tematycznym. Kantylenowa część II (Adagio) prowadzi do pozornie idyllicznego intermezza, w którym tli się zalążek konfliktu. Całość słusznie przyrównywana jest do „zamaskowanej symfonii”, o czym świadczy zarówno formalne jak i brzmieniowe ukształtowanie utworu.
Trzyczęściowa Sonata G-dur nr 2 na skrzypce i fortepian Maurice’a Ravela (1875-1937) powstawała w latach 1923-27. W tym samym czasie kompozytor tworzył inne dzieła m.in. znakomitą operę Dziecko i czary. Świetny biograf Ravela – V. Jankélévitch pisał: w części I (Allegretto) „zda się ożył w swej prostocie duet Dziecka i Wróżki”, w cz. II (Blues. Moderato) wykorzystał kompozytor „smętne bluesy” (idiomatyczne akordy pizzicato z glissandami), a w cz. III (Perpetuum mobile. Allegro) „zrehabilitował ruchliwość romantycznego presta i wirtuozerię Paganiniego”.
Jedną z najpopularniejszych kompozycji Camille’a Saint-Saënsa (1835-1921) jest Etiuda w formie walca op. 52 nr 6, która w funkcjonuje transkrypcji na skrzypce i fortepian autorstwa Eugène’a Ysaӱe. W oryginale jest ona ostatnią za zbioru sześciu etiud fortepianowych opublikowanych w 1877 roku.
W programie znajdą się również miniatury muzycznego ambasadora Finlandii w świecie – Jeana Sibeliusa (1865-1957) Pięć utworów na skrzypce i fortepian op. 81 – kompozycje wartościowe i cenione zarówno przez samego kompozytora, wykonawców jak i publiczność.
dr Aneta Derkowska
Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi. Koncert bez przerwy.
Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.