W dniach 20 czerwca – 4 września 2021 roku odbędzie się 25. Międzynarodowy Festiwal „Nova Muzyka i Architektura” – Toruń, Kujawsko-Pomorskie 2021, którego ideą jest prezentowanie muzyki zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych wnętrzach toruńskiej architektury. 25 różnorodnych wydarzeń wypełni tę jubileuszową edycję, będą to koncerty, recitale, projekcje filmowe oraz wystawa zdjęć.
Wystąpią:
Łukasz Dyczko – saksofon
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Wojciech Rodek – dyrygent
Magdalena Miśka-Jackowska – prowadzenie
W programie:
F. Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura do Snu nocy letniej
A. Waignein – Rapsodia na saksofon altowy i orkiestrę
M. Górecki – Concerto-Notturno na saksofon i orkiestrę smyczkową
C. Saint-Saëns – Introdukcja i Rondo Capriccioso a-moll op. 28 (arr. Ł. Dyczko)
C. M. von Weber – I Symfonia C-dur op. 19
Carl Maria Weber (1786-1826) słynął z twórczej wszechstronności, pisał: opery, msze, symfonie, koncerty, utwory kameralne. Był jednym z najwybitniejszych reprezentantów stylu brillant (styl wirtuozowski w muzyce zwłaszcza fortepianowej pierwszej połowy XIX wieku, nacechowany popisowością i wirtuozerią oraz kantylenową melodyką o sentymentalnym zabarwieniu). Już jego pierwsze kompozycje noszą ślady śmiałej pomysłowości. Otwierające I Symfonię C-dur op. 19 allegro sonatowe przypomina uwerturę, wiele w nim żywiołowej, pełnej młodzieńczego entuzjazmu, energii. Finałowe Presto tchnie witalnością zrodzoną, jak pisał Piotr Orawski: „ (…) na styku stylu włoskiej melodyjności, francuskiego esprit i niemieckiej solidności”.
Szekspirowski Sen nocy letniej cały przeniknięty jest muzyką. Inspirował wielu kompozytorów m.in.: Henry’ego Purcella, Benjamina Brittena, a także Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego (1809-1847). Tego ostatniego po napisaniu Uwertury do Snu nocy letniej okrzyknięto geniuszem. Sprzeniewierzając się Beethovenowi, który stworzył nowy etos muzyki symfonicznej, Mendelssohn napisał kompozycję pełną frenetycznej radości i lekkości, klarowną pod względem fakturalnym, cudnie zinstrumentowaną, która odtąd stała się synonimem stylu Elfenromantik.
„Concerto” pojawia się w tytule kompozycji Mikołaja Góreckiego (ur. 1971) ‒ syna słynnego Henryka Mikołaja Góreckiego. Mikołaj Górecki w 1995 roku ukończył w z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach, jako student swojego ojca. Już wtedy posiadał w swoim dorobku takie kompozycje jak: Cztery utwory na wielką orkiestrę (1989-90), Adagio na orkiestrę (1990), Droga Krzyżowa na orkiestrę (1995). Podczas studiów skomponował dwa koncerty „w stylu Chopina”. W latach 1996-7 był stypendystą kanadyjskiego The Banff Centre for the Arts. W 2001 roku uzyskał doktorat w dziedzinie kompozycji amerykańskiego Idiana University w Bloomington i został wykładowcą University McGill w Montrealu. Swoje Concerto notturno na saksofon i orkiestrę smyczkową (które istnieje również w wersji na skrzypce i orkiestrę smyczkową) napisał w 2000 roku. Utwór składa się z trzech części: wolnej (Lento), szybkiej (Allegro) oraz wolnej (Molto lento). Ta trzyfazowa budowa nasuwa skojarzenie z ukształtowaniem nokturnu. Całość wykonywana jest attacca (bez przerwy pomiędzy częściami) i trwa około czternastu minut.
Wirtuozowskie oblicze saksofonu odsłonią przed słuchaczami również pozostałe kompozycje Rondo Capriccioso na saksofon i orkiestrę smyczkową Camille’a Saint-Saënsa (1835-1921) oraz Rapsodia na saksofon altowy i orkiestrę André Waigneina (1942-2015).
dr Aneta Derkowska
Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi. Koncert bez przerwy.
Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.