Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dawid Jarząb – dyrygent
C. Saint-Saëns – Danse Macabre op. 40
F. Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura Piękna Meluzyna op. 32
M. Ravel – Suita Moja matka gęś
G. Faure – Suita Peleas and Melisandre op. 80
R. Wagner – Uwertura do opery Latający Holender
Podczas koncertu najsłynniejsze muzyczne baśnie i legendy zachwycą zgromadzoną publiczność nie tylko magią przedwiecznych opowieści, ale również niepowtarzalną nastrojowością i wspaniałym, symfonicznym wykonaniem. Wnętrze Sali Koncertowej wypełnią liczne, funkcjonujące w powszechnej świadomości historie, które sprawią, że pozostając w kręgu tego, co odbiorcom dobrze znane i bliskie, równocześnie odkryją oni ogrom tajemnic kryjących się w każdym dźwięku. W repertuarze znajdą się dzieła najwybitniejszych przedstawicieli europejskiego romantyzmu, utwory wyrastające z bogactwa inspiracji sięgających aż do mroków średniowiecza oraz wiele innych fascynujących kompozycji zakorzenionych w kulturze Starego Kontynentu.
Utwór Danse Macabre Camille’a Sainta-Saënsa to skąpany w aurze tajemniczości poemat symfoniczny opierający się na średniowiecznym motywie tańca śmierci. Noc w dziele francuskiego kompozytora staje się porą nadzwyczajnej aktywności sił pozagrobowych: na początku poematu Śmierć przyzywa duchy dźwiękami gęśli, aby zaprosić przybyłych gości do wspólnej zabawy w rytmach dzikiej muzyki. Utwór Danse Macabre, formalnie będący walcem z dwoma tematami w opracowaniu wariacyjnym, to wielka uczta dla miłośników mrocznych tonów, w których gronie nawet brzmienie ksylofonu przypomina klekot ocierających się o siebie kości. W programie pojawi się Uwertura Piękna Meluzyna Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, znakomita interpretacja legendy o Meluzynie – rusałce wodnej, której ciało od pasa w dół przyjmowało wężową formę. Powstały w 1834 roku utwór to reprezentatywne dzieło niemieckiego romantyzmu, epoki, w której świat dawnych podań poza stanowieniem natchnienia dla artystów, wyrażał uniwersalne prawdy dotyczące świata i ludzkiej natury. Nie zabraknie także suity Moja matka gęś: 5-częściowego cyklu miniaturowych baśni muzycznych Maurice’a Ravela. Kompozytor sięgnął do barokowych opowieści Charles’a Perraulta, aby stworzyć dzieło tchnące niezrównaną świeżością i pięknem bezbrzeżnej wyobraźni. Zróżnicowana harmonika i bogactwo brzmień nadają dziełu fantazyjną lekkość i rekonstruują mit dzieciństwa zanurzonego w nurcie przekazywanych z pokolenia na pokolenie historii. Ponadto, wieczór wzbogaci Peleas and Melisandre Gabriela Faurégo, suita nawiązująca do tragedii symbolistycznej Maurice’a Maeterlincka. Dzięki wprowadzeniu bogatej instrumentacji muzyk umiejętnie naznaczył swoje dzieło melancholią, a także egzystencjalną refleksją nad sensem istnienia i dramatyzmem ludzkich wyborów. Repertuar koncertu uzupełni znakomita Uwertura do opery romantycznej Latający Holender Richarda Wagnera. Skandynawska legenda o przeklętym żeglarzu ukaże publiczności w feerii dźwięków przerażającą potęgę morskiego żywiołu i nigdy niekończącą się burzę wstrząsającą zarówno wodnymi głębinami, jak i wnętrzem ludzkich serc.
Bilety:
35 zł ulgowy
45 zł normalny
dostępne online na:
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Al. Solidarności 1-3
87-100 Toruń
56 622 88 05