obowiązują wejściówki – do nabycia w kasie biletowej CKK JORDANKI
Choć słowo „lutnik” w języku polskim pojawiło się dopiero pod koniec XIX wieku, lutnictwo ma w naszym kraju długą historię. Instrumenty z XVII i XVIII w. pozwalają nawet mówić o „polskiej szkole”, wyróżniającej się m.in. kształtem korpusu skrzypiec o wydłużonej dolnej części, krótką talią i ostrymi języczkami otworów rezonansowych. Polska szkoła lutnicza to także rzeźbione głowy smoków i lwów zdobiące instrumenty.
Mimo że z końcem XVIII w. znacznie chętniej zaczęto naśladować w lutnictwie wzorce z innych krajów, a szkoła polska straciła na znaczeniu, nie oznacza to wcale, iż lutnictwo na ziemiach polskich umarło. Jak rozwijało się to rzemiosło? Jakie znaczenie w jego historii miały poszczególne ośrodki wytwórcze? Czy da się udowodnić głośną hipotezę Zdzisława Szulca o polskim pochodzeniu skrzypiec? Na te pytania słuchacze będą mogli znaleźć odpowiedzi podczas warsztatów lutniczych, które poprowadzą Andrzej Nogaj oraz Mirosław Paweł Baran.
Naukę lutnictwa rozpoczął w 1973 r. w Państwowym Liceum Muzycznym w Poznaniu, równolegle kontynuując naukę gry na wiolonczeli. Absolwent Lutnictwa Artystycznego Akademii Muzycznej w Poznaniu. W latach 1985-1992 był lutnikiem Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Od 1985 r. ma prywatną pracownię. Zajmuje się konserwacją drogocennych instrumentów koncertujących muzyków, studentów i uczniów z kraju i zagranicy. Buduje instrumenty klasycznie, czerpiąc inspiracje, wzory i modele z dzieł dawnych mistrzów sztuki lutniczej. Od 2003 r prowadzi zajęcia z przedmiotu „Budowa i zasady konserwacji instrumentów lutniczych” na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Od 1977 r. jest członkiem Związku Polskich Artystów Lutników.
Absolwent Liceum Muzycznego im. M. Karłowicza w Poznaniu (1980-1984) w klasie lutnictwa oraz Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w katedrze lutnictwa. W latach 1991-1993 prowadził autorską pracownię lutnictwa artystycznego przy Państwowej Operze i Filharmonii Bałtyckiej. Od 1993 r. konserwator w Muzeum Instrumentów Muzycznych – Oddziale Muzeum Narodowego w Poznaniu. Od 1996 r. stale współpracuje przy organizacji Międzynarodowego Konkursu Lutniczego im. Henryka Wieniawskiego jako opiekun instrumentów konkursowych. Prowadzi autorską pracownię. Współpracował z wieloma muzeami: Muzeum Etnograficznym w Warszawie, Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej, Muzeum Instrumentów Ludowych w Szydłowcu, Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, a także Muzeum Piosenki Polskiej w Opolu. Jest współautorem publikacji Polska szkoła lutnicza. Instrumenty Grobliczów i Dankwartów. Od 1987 r. jest członkiem Związku Polskich Artystów Lutników.
Mecenas Główny: Gmina Miasta Toruń
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Dofinansowano z Funduszy Europejskich
Partner Główny: Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Mecenas Kultury – Główny Sponsor: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
Mecenas Strategiczny: Strabag Sp. z o.o.
Mecenas: TZMO S.A.
Sponsor: Urbitor Sp. z o.o.
Współfinansowano ze środków Związku Artystów Wykonawców STOART
Partner motoryzacyjny: Toyota Bednarscy
Partnerzy: Cukiernia Sowa, MZK w Toruniu Sp. z o.o., Ruch Muzyczny, Iga Sarzyńska Wzrusza Toruń, Pneuma Jarosław Pawlicki, Pirmedia Sp. z o.o., Maciej Zieliński BJJ, RTR GROUP Sp. z o.o., Melt me tender, Galeria Kwiatów
Partner technologiczny: Vobacom Sp. z o.o.
Patronat medialny: TVP Kultura, Polmic, TVP 3 Bydgoszcz, TV Toruń, Radio PiK, Nowości, Toruń Nasze Miasto, Presto
Współpraca redakcyjna: RMF Classic
Organizator: Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Al. Solidarności 1-3
87-100 Toruń
56 622 88 05