Tytuł linku niewidoczny gołym okiem

3 lutego, 2016

Archiwum

CKK Jordanki tematem nowego numeru Miesięcznika Architektura Murator

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu tematem głównym lutowego numeru prestiżowego miesięcznika branżowego – Architektura Murator.

„W toruńskiej realizacji Fernando Menis odkrył istotę swej architektury, która zawsze zdaje się częścią krajobrazu powstałego w wyniku procesów geologicznych. Skłania ona do refleksji, niepokoi i inspiruje zarazem. Potrafi nawiązać z widzem dialog” – tak rozpoczyna się niezwykle interesujący artykuł, w którym redaktor naczelna Ewa P. Porębska i profesor architektury z Politechniki w Walencji – Ignacio Bosh Reig dogłębnie analizują architekturę nowopowstałego CKK Jordanki. Ponadto artykuł jest bogato ilustrowany zdjęciami m.in. autorstwa słynnego fotografa architektury Iwana Baana.

W publikacji projektant Centrum – Fernando Menis – tłumaczy dlaczego wykorzystał na zewnątrz bardzo jasny beton, „popękany” ceglaną okładziną. „Fasada stanowi reinterpretację rzemieślniczej tradycji budownictwa, równocześnie zaś wprowadza paralele między tektoniką miasta a strategicznym usytuowaniem działki. Gra barw (czerwieni i bieli) podkreślając dychotomię między tradycją sugerowaną przez użycie cegły a technologią i nowoczesnością nowej miejskiej zabudowy.”

Poza niezwykłą architektoniczną formą, w artykule podkreślane jest również bogate wyposażenie scenotechniczne Centrum oraz jego wyjątkowe warunki akustyczne. „Z przeprowadzonych analiz wynika, że wielkość i wyposażenie Sali koncertowej w Toruniu odpowiadać będzie Operze Krakowskiej i Teatrowi Narodowemu w Warszawie” mówił Jacek Lenart współpracujący z Fernandem Menisem.

Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań wykorzystanych w projekcie jest system zmiennej akustyki. Pięć kopuł mobilnego sufitu, poprzez obniżanie swojego położenia zmieniają kubaturę Sali koncertowej z 8200m3 do 6800 m3, co jednocześnie redukuje czas pogłosu, umożliwiający cały wachlarz zastosowań: od 1,85 sekundy dla koncertów orkiestry symfonicznej, do 1,6-1,2 sekundy dla przedstawień operowych, lub spektakli teatralnych.