W dniach 20 czerwca – 4 września 2021 roku odbędzie się 25. Międzynarodowy Festiwal „Nova Muzyka i Architektura” – Toruń, Kujawsko-Pomorskie 2021, którego ideą jest prezentowanie muzyki zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych wnętrzach toruńskiej architektury. 25 różnorodnych wydarzeń wypełni tę jubileuszową edycję, będą to koncerty, recitale, projekcje filmowe oraz wystawa zdjęć.
Wystąpi:
Kamil Pacholec – fortepian
Aneta Derkowska – prowadzenie
W programie:
Fryderyk Chopin:
– Nokturn Des-dur nr 2 op. 27
– Barkarola Fis-dur op. 60
– Impromptu Fis-dur op. 36
– Polonez fis-moll op. 44
– Rondo Es-dur op. 16
– Mazurki op. 30
– Sonata h-moll op. 58
O Fryderyku Chopinie (1810-1849) powiedziano już wiele, podobnie jak o jego muzyce. Z perspektywy czasu ważne wydają się słowa innych polskich kompozytorów o naszym „muzycznym wieszczu”, słowa, które wciąż rezonują. Rodzimi twórcy piszą i mówią o Chopinie, dotykając różnych rejestrów. Jego muzyka jest dla nich wciąż żywa, ciągle zachwyca i wzrusza.
Zygmunt Krauze (ur. 1938) pozostawał pod wielkim wrażeniem twórczości Chopina jeszcze w czasach szkolnych. Dla Włodzimierza Kotońskiego (ur. 1925, zm. 2014) była ona „objawieniem”, Zbigniewa Bujarskiego (ur. 1933, zm. 2018) zawsze „zachwycała i zdumiewała”. W odczuciu Zbigniewa Penherskiego (ur. 1935, zm. 2019) „nosi piętno boskiej doskonałości”. Tadeusza Wieleckiego (ur. 1954) „zniewalała mocą swojego wyrazu”. Krzysztof Knittel (ur. 1947) zwierzał się, że muzyka Chopina, słuchana z dala od ojczystego kraju, wzruszała go i sprawiała, że miał „mokro w oczach”. Zbigniewa Bargielskiego (ur. 1937) sztuka wielkiego mistrza „zmusza czasem do milczenia”. Wojciech Kilar (1932-2013) potwierdził tak silne od czasów Schumanna i Norwida przekonanie, że „Chopin jest Polską przesycony”, a Krzysztof Baculewski (ur. 1950) dodał: „ta twórczość jest tak immanentnie związana z polskością, że tkwi w nas (…) na tyle głęboko, że stanowi część nas, część naszej świadomości”. Stefan Kisielewski (ur. 1911, zm. 1991) podsumował: „Chopin jest jak ów magiczny przedmiot, mający w każdym zwierciadle inne odbicie”, zaś Witold Lutosławski (ur. 1913, zm. 1994) przyznał: „nie wyobrażam sobie możliwości życia bez jego muzyki, stanowi ona dla mnie coś takiego jak powietrze, jak woda, bez czego nie da się żyć”.
I jeszcze słowa Romana Bergera (ur. 1930, zm. 2020), które w obliczu kolejnej rocznicy Powstania Warszawskiego każą nam się zatrzymać i zastanowić. „Chopin był kompozytorem politycznym (…). On nie skomponował okazyjnie, na zamówienie jednej Etiudy rewolucyjnej ‒ skomponował 24 Etiudy rewolucyjne. I 24 Preludia rewolucyjne skomponował. I 4 Ballady rewolucyjne i 4 Scherza rewolucyjne (…). Chopin postrzegany jako dysydent, (…) dziś stałby (…) w opozycji do megatrendu transformacji człowieka, istoty z gatunku homo creativus, w konsumenta sztuki”.
dr Aneta Derkowska
Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi. Koncert bez przerwy.
Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.