Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu Viva Beethoven! – 250. rocznica urodzin kompozytora.
Zgodnie z wytycznymi Prezesa Rady Ministrów, koncert nie może odbyć się z udziałem publiczności.
Zapraszamy na koncert w formule online, który będzie transmitowany
16 grudnia o godz. 19:00 na kanale YouTube Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.
Koncert zostanie udostępniony do końca czerwca 2021 roku. .
Wystąpią:
Marcin Zdunik – wiolonczela
Aleksander Dębicz – fortepian
W programie:
L. van Beethoven – Sonata A-dur op. 69
L. van Beethoven – Sonata D-dur op. 102 nr 2
Improwizacje duetowe w oparciu o materiał dziewięciu symfonii Beethovena
Ludwig van Beethoven również w zakresie twórczości sonatowej na wiolonczelę i fortepian przecierał nowe szlaki i był dla przyszłych pokoleń kompozytorów punktem odniesienia. Ukończenie Sonaty wiolonczelowej A-dur op. 69 nr 3 na wiolonczelę i fortepian przypadł na moment rozkwitu twórczej płodności Beethovena. Kompozycja, ukończona w 1808 roku (podobnie jak V i VI Symfonia), została zadedykowana przyjacielowi kompozytora – baronowi Ignazowi Freiherrowi von Gleichensteinowi – wiolonczeliście-amatorowi. Utwór sygnowany słowami: „Inter Lacrimas et Luctum” („Pośród łez i smutku”) porusza najczulsze struny duszy słuchacza liryzmem i melancholią. Intelektualno-uczuciowy dialog obu instrumentów przybiera najrozmaitsze „szaty brzmieniowe”, uderzając raz w tony liryczno-refleksyjne, a innym razem w tony żywiołowe i energetyczne. Część druga – Adagio cantabile, o wybitnie pieśniowym charakterze, stanowi zapowiedź muzycznego romantyzmu. Beethoven doskonale wiedział, że smutek i łzy są wpisane w ludzką kondycję. Ale zdawał sobie również sprawę z tego, że człowiek potrafi być silny, a przezwyciężając własne słabości, powstać „jak fenix z popiołów”, by wciąż na nowo mierzyć się ze światem.
W dojrzałych sonatach z opusu 102 muzykolodzy upatrują początku trzeciego okresu twórczości Beethovena, naznaczonego eksperymentami brzmieniowymi i formalnymi. Tutaj żywioł ekspresji i twórczy indywidualizm przezwycięża klasyczne okowy formalne, a wzmożone zainteresowanie polifonią – w finale Sonaty D-dur op. 102 nr 2 pojawia się fuga – towarzyszyć już będzie mistrzowi do końca drogi twórczej.
dr Aneta Derkowska – muzykolog
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Al. Solidarności 1-3
87-100 Toruń
56 622 88 05