Zgodnie z wytycznymi Prezesa Rady Ministrów z 4 listopada 2020 r. koncert nie może odbyć się z udziałem publiczności.
Aktualne informacje dotyczące działalności Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej dostępne tutaj.
Zapraszamy na koncert w formule online,
który będzie transmitowany 11 listopada o godz. 18:00 na kanale YouTube Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.
Wystąpią:
Michał Francuz – fortepian
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Adam Banaszak – dyrygent
Anna Morawska – prowadzenie
W programie:
Recital chopinowski
F. Chopin – I Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Repertuar koncertu nie bez przyczyny wypełniony jest muzyką romantyczną. To właśnie ta epoka wytworzyła silniejszą niż kiedykolwiek wcześniej potrzebę sięgania do narodowych źródeł muzyki. Europa w tym czasie była wstrząsana wojnami napoleońskimi (1803-1815) czy Wiosną Ludów (1848-1849). Wiele państw uzewnętrzniło swoje dążenia niepodległościowe jak np. znajdujące się w rozbiciu politycznym Niemcy i Włochy, czy pozbawione własnego państwa Węgry. W beznadziejnej sytuacji była w tym czasie Polska, która najpierw liczyła na pomoc Napoleona a potem biorąc sprawy w swoje ręce niestety poległa w Powstaniu Listopadowym (1830-1831) i Styczniowym (1863-1864). Dopiero 11 listopada 1918 roku przy wielu sprzyjających w Europie warunkach Rada Regencyjna przekazała zwierzchnią władzę nad wojskiem późniejszemu marszałkowi, Józefowi Piłsudskiemu. I dlatego właśnie ta data jest dziś obchodzona jako Narodowe Święto Niepodległości.
W pierwszych dekadach XIX w., zaznaczyły się również głębokie przemiany w klimacie i nastroju muzyki. Z tradycji klasycznej wyłoniło się nowe pokolenie kompozytorów dla których muzyka stała się drogą do wyrażenia własnego „ja”. Romantyczny indywidualizm wykreował wzorzec artysty jako marzycielskiego samotnika, intensywnie żyjącego wewnętrzny życiem. W żadnym okresie muzycznym nie tworzyło tyle potężnych indywidualności. Jeśli jednak trzeba by było wybrać jedną postać uosabiającą wszystkie ideały wczesnego romantyzmu byłby to ponad wszelką wątpliwość Fryderyk Chopin (1810-1849). Jego rola w dziejach muzyki jest osobliwa. Fascynował swoich współczesnych przeogromną fantazją muzyczną i niezwykła wrażliwością. Wytworzył najbardziej oryginalny styl fortepianowy, otwierając nim nową epokę literatury na ten instrument. Konstruktor fortepianu i jego mechanizmu Bartolomeo Cristofori, na pewno nie spodziewał się, że jego instrument będzie „bohaterem” kompozycji większości utworów solowych w całej literaturze muzycznej.
O tym jak bardzo Chopin był twórczy w swoich kompozycjach dowodzi przepojona oryginalną ornamentyką melodyka, barwna i wielopostaciowa harmonika, indywidualnie rozwinięta faktura oraz ciekawe ujęcia rytmiczne. W wielu dziedzinach eksperymentował, zadziwiał pomysłowością w traktowaniu inspiracji ludowych takich jak mazur czy polonez. Miał też wielki zmysł zarówno małych jak i wielkich form muzycznych. Był świetnym improwizatorem, ale równocześnie jego najlepsze dzieła mają wszelkie cechy przemyślanych, spójnych konstrukcji.
Koncert e-moll op. 11 (1830) od ponad 150 lat należy do żelaznego repertuaru koncertowego pianistów na całym świecie. Wbrew kolejności oznaczeń opusowych drugi. Koncert f-moll op.21 jest chronologicznie pierwszy, powstał w 1829 a Koncert e-moll op.11 w 1830 roku. O przedstawieniu kolejności opusów zadecydowało wcześniejsze wydanie Koncertu e-moll (1833) w stosunku do f-moll (1836).
Nie umilkły jeszcze oklaski po zaprezentowaniu wczesną wiosną 1830 roku Koncertu f-moll kiedy to dwudziestoletni Fryderyk zajął się komponowaniem kolejnego koncertu. Pisany wiosną i latem 1830 roku został zaprezentowany na domowym, zorganizowanym przez samego kompozytora koncercie, gdzie pojawiło się muzyczne grono Warszawy. Koncert przyjęty owacjami na stojąco został powtórzony publicznie 11 października podczas ostatniego, przed opuszczeniem Polski przez Chopina, koncertu.
Allegro maestoso tego koncertu Chopinowi wydawało się lepsze niż w poprzednim. Jako, że jest koncertem typu klasycznego ta część przyjęła formę sonatowego allegra. Długa i rozbudowana ekspozycja wprowadza pierwszy z trzech tematów. Mocne wejście solisty ponawia go, ale słuchacz ma jednak wrażenie jakby słyszał go po raz pierwszy. Drugi temat zdecydowanie nie kontrastuje a uzupełnia pierwszy. Dialog jaki prowadzony jest między solistą a orkiestrą zarówno w pierwszym jak i drugim temacie okraszony jest bogatą ornamentyką i figuracyjnymi pasażami. Drugi temat nabiera nawet nieco dramatycznego i namiętnego nastroju przeradzając się w wirtuozowską kadencję po którym następuje przerwanie gry przez solistę i orkiestra przygotowuje fragment środkowy Allegra – przetworzenie, które jest motywicznie związane z pierwszym tematem. Repryza zgodnie z zasadami formy, przypomina bez zmian oba tematy. Nie wprowadził tu Chopin kadencji, co jest zgodne z cechą większości koncertów brillant.
O części drugiej (Romanca) sam Chopin wypowiedział się następująco: „Agadio od nowego koncertu jest E-dur. Nie ma to być mocne, jest ono więcej romansowe, spokojne, melancholiczne, powinno czynić wrażenie miłego spojrzenia w miejsce, gdzie stawa tysiąc lubych przypomnień na myśl. Jest to jakieś dumanie w piękny czas wiosenny, ale przy księżycu. Dlatego też komponuję go sordinami…” Potwierdzeniem tych słów jest przepiękny obraz malowany dłonią solisty, o nieporównywalnej poezji brzmienia.
Finał czyli część trzecia jest rondem opartym na motywie krakowiaka. Tutaj uzewnętrznia się młodzieńczy polot, nieokiełznana werwa, lekkość i żywiołowa rytmiczna pulsacja. Jednym z najciekawszych miejsc koncertu, jest w właśnie w tej części, powrót po rozwiniętym, figuracyjnym łączniku refrenu, które na parotaktowej przestrzeni nieoczekiwanie przesuwa się o pół tonu z tonacji E-dur do Es-dur.
W obu koncertach Chopin doprowadza do doskonałości środki typowe dla stylu brillant. W jego partiach solowych odnajdujemy: błyskotliwość, wirtuozerię, różnorodność ornamentalnych figur pianistycznych i popisowość, połączoną z poetycznością fortepianowej kantyleny. Ucieleśniają romantyczny koncert fortepianowy zarówno budową, charakterem i przede wszystkim wyrazowością.
dr Karolina Smolarek-Szynal
Michał Francuz – Artysta wszechstronny i charyzmatyczny. Koncertujący pianista, kameralista, pedagog. Od ponad dwudziestu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą.Znany jest publiczności większości krajów Europy, jak również koncertował w USA, Algierii, Arabii Saudyjskiej, Indonezji, Indiach i Wietnamie.Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie profesora Waldemara Andrzejewskiego i od 2010 roku jest wykładowcąw katedrze kameralistyki macierzystej uczelni. Największy wpływ na jego rozwój artystyczny mieli m.in.: prof. Mikołaj Szczęsny, prof. Halina Czerny – Stefańska, prof. Irma Hoffmeister, prof. Viera Nossina oraz prof. Jadwiga Kaliszewska.Jako solista oraz kameralista współpracuje z Filharmonią Poznańską, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Filharmonią Szczecińską, Filharmonią Koszalińską, Filharmonią Gorzowską, Filharmonią Jeleniogórską, Baltic Neopolis Orchestra, Orkiestrą Feelharmony, OrkiestrąColegium F, Orkiestrą Kameralną l’Autunno, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Polskim w Szczecinie, Teatrem Kameralnym w Szczecinie, Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Towarzystwem Muzycznym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.Artysta zapraszany jest do udziału w prestiżowych imprezach muzycznych takich jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej Muzyka na szczytach w Zakopanem, Międzynarodowy Festiwal Sacrum non Profanum w Trzęsaczu, Międzynarodowy Festiwal Les Folles Journes – Chopin Open w Warszawie, Festival Culturel Intermational de Musique Symphonique w Algierii, Poznańska Wiosna Muzyczna, Chopin w Barwach jesieni w Antoninie i wielu innych.W październiku 2016 roku był oficjalnym pianistą XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.W ostatnich latach nawiązał kameralną współpracę z wieloma wybitnymi osobistościami scen świata muzyki, z pośród których można tu wymienić takie nazwiska jak: Bartek Nizioł, Iwona Sobotka, Stefan Dohr, Bartosz Bryła, Agata Zubel, Jarosław Nadrzycki, Szymon Krzeszowiec, Pierro Massa, Jean-Marc Fessard, Jan Schulte – Bunert, Gro Sandvik, Moshe Aaron Espstein, Adam Zdunikowski, Jakub Haufa, Jose Sibaja, Maciej Pietraszko, Rafał Górzyński, Tomasz Daroch, Rafał Kwiatkowski, Piotr Pławner.Zrealizował wiele nagrań muzyki teatralnej, w tym swoich własnych kompozycji oraz aranżacji, a także nagrań dla Polskiego Radia.
W 2019 roku ukazała się płyta Polskie Sonaty Skrzypcowe, którą nagrał wraz z Bartkiem Niziołem.Płyta ta rozpocznie cykl nagraniowy „Polskie Sonaty Skrzypcowe”, w którym znajdą wszystkie sonaty polskich kompozytorów.
Adam Banaszak należy do grona najaktywniejszych dyrygentów młodego pokolenia. Specjalizuje się w muzyce operowej, operetkowej, wokalno-instrumentalnej oraz prowadzeniu spektakli baletowych. Na stałe związany jest z Operą Wrocławską, prowadził także spektakle w Operze Krakowskiej, Operze Śląskiej w Bytomiu, Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.Dyrygował takimi przedstawieniami jak m.in.: Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego,Faust Ch. Gounoda, Madame Butterfly G. Pucciniego, Rycerskość wieśniacza Mascagniego, Pajace R. Leoncavalla, Halka St. Moniuszki, Traviata G. Verdiego, Carmen G. Bizeta,Kandyd L. Bernsteina, Zemsta nietoperza J. Straussa, Księżniczka czardasza I. Kalmana,. Dokonał prawykonań oper Pawła Mykietyna (Czarodziejska góra) oraz Zygmunta Krauze (Yemaya-Królowa Mórz). Występował na festiwalach: Warszawska Jesień i Sacrum Profanum. Prowadził koncerty repertuarowe filharmonii m.in. w: Bydgoszczy, Częstochowie, Jeleniej Górze, Kaliszu, Koszalinie, Łodzi, Opolu, Płocku, Poznaniu, Szczecinie, Wałbrzychu, Zamościu. Koncertował z Orkiestrą Sinfonia Iuventus, nagrywał z Orkiestrą Polskiego Radia i z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Jego spektakle i koncerty transmitowało i retransmitowało radio i telewizja (TVP Kultura, TVP Polonia, Drugi Program Telewizji Polskiej, Drugi Program Polskiego Radia, Rundfunk Berlin Brandenburg i in.). Uzyskał tytuł doktora sztuki w dyscyplinie dyrygentura, jest wykładowcą Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Al. Solidarności 1-3
87-100 Toruń
56 622 88 05