Uwertura Morskie Oko Zygmunta Noskowskiego jest znakomitym przykładem dzieł związanych z Tatrami i Podtatrzem. Powstała w 1875 roku i należy do wczesnych, młodzieńczych utworów kompozytora. Dzieło świadczy już jednak o dojrzałości artystycznej i wyzwoleniu się spod wpływów innych twórców, w szczególności Mendelssohna i Schumanna. Oznacza się zwartością przebiegu, bardzo trafną instrumentacją, wyrazistą melodyką, które służyć mają programowo – ilustracyjnej koncepcji utworu.
Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 reprezentuje najbardziej znamienne cechy muzyki Piotra Czajkowskiego jak liryzm, bogata inwencja melodyczna, swoiste wykorzystanie motywów z muzyki narodowej i ludowej, wyrażania uczuć, wykorzystuje brzmienie instrumentu we wszystkich jego rejestrach, dając soliście szerokie pole do popisu w licznych efektach wirtuozowskich.
Młody Feliks Mendelssohn w trakcie swoich podróży w 1830 roku odwiedził Włochy. Miał zaledwie 24 lata kiedy rozpoczął pracę nad dziełem, które w przyszłości stało się IV Symfonią. Jak twierdzi sam kompozytor. Ukończona w 1833 roku IV Symfonia A-dur op. 90 „Włoska” wypływa ze wszystkich aspektów Włoch: krajobrazów, ludzi i kultury. W swych listach z podróży dość często pisał o zamiarze wyrażenia swych przeżyć włoskich w symfonicznej postaci.
Wystąpią:
Veriko Tchumburidze (Gruzja/Turcja) – skrzypce
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Agata Zając – dyrygent
W programie:
Z. Noskowski – Uwertura Morskie Oko op. 19
P. Czajkowski – Koncert skrzypcowy D-dur op. 35
F. Mendelssohn – IV Symfonia A-dur op. 90 Włoska
Veriko Tchumburidze – Od momentu zwycięstwa w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w 2016 roku w wieku 20 lat, Weriko Czumburidze zyskała reputację urzekającej solistki, kameralistki i artystki studyjnej. „Ona jest jak powiew przyszłości” – powiedział Andrzej Wituski, dyrektor konkursu – „Przybliża nas do świata własnej wyobraźni”.
W 2013 roku, wiodący turecki magazyn poświęcony muzyce klasycznej, Andante, nadał jej tytuł największej wchodzącej gwiazdy muzycznej w kraju. Veriko Tchumburidze przyszła na świat w gruzińskiej rodzinie w 1996 roku w Adanie, w południowej Turcji, gdzie początkowo kształciła się w Państwowym Konserwatorium Uniwersytetu Mersin pod okiem Selahattin Yunkus i Lili Czumburidze. W 2010 roku przeniosła się do Wiednia, aby studiować u Dory Schwarzberg w Hochschule fur Musik jako stypendystka projektu Młodzi Muzycy na Scenach Świata (Young Musicians on World Stages). Od 2015 roku jej mentorką jest Ana Chumachenco w monachijskiej Musikhochschule. Weriko brała także udział w kursach mistrzowskich Alberta Markova, Shlomo Mintza i Igora Ozima, kursach mistrzowskich w Seiji Ozawa Academy, a także w Szwjcarii w Verbier Festival Academy. Najważniejsze wydarzenia sezonu 2020/21 to występy z Borusan Philharmonic, Orkiestrą Symfoniczną Radia Estońskiego pod batutą Olari Eltsa, Orkiestrą NFM we Wrocławiu pod batutą Gilberta Vargi, jak również występy w recitalach i programach kameralnych na Tsinandali Festival, Vienna Musikverein i w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Veriko Tchumburidze występowała wraz z Orkiestrą Filharmonii Borusan (podczas otwarcia Istanbul Music Festival), Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt, Musikkollegium Winterthur, Orkiestrą Teatru Maryjskiego, Orkiestrą Symfoniczną Melbourne, Orkiestrą Symfoniczną Lahti i Sinfonią Varsovia, a także z Monachijską Orkiestrą Kameralną i Zurychską Orkiestrą Kameralną. Współpracowała z takimi dyrygentami jak Łukasz Borowicz, Ruben Gazarian, Sascha Goetzel, Howard Griffiths, Gemma New, Michael Sanderling, Aziz Shokhakimov i Dima Slobodeniouk. Brała udział w licznych festiwalach, w tym w Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Gstaad Menuhin Festival & Academy, Olympus Musical Festival, Rosendal Festival i Schleswig-Holstein Music Festival, występując m.in. z Leifem Ove Andsnesem, Nicholasem Angelichem, Lisą Batiashvili, Gerardem Causse, Sol Gabettą, Clemensem Hagenem, Maximem Vengerovem i Tabeą Zimmermann. Jako zagorzała propagatorka muzyki kameralnej współpracuje z Pianistami Ketevanem Sepashvili i Mamikonem Nakhapetovem, a wcześniej była członkinią Trio Arte – tria fortepianowego, które w 2016 roku zdobyło pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Pietro Argento w Gioia del Colle we Włoszech. W roku 2016 na Festiwalu Muzycznym w Stambule odbyła się również światowa premiera Ludus Modalis, utworu zadedykowanego Trio Arte, skomponowanego przez wybitnego tureckiego kompozytora Ozkana Manava.
Veriko Tchumburidze nagrała dla Sony Classical Koncert skrzypcowy C-Dur Antona Wranitzkiego wraz z Monachijską Orkiestrą Kameralną pod batutą Howarda Griffithsa. Dzięki nagraniu muzyki z filmu Lista Schindlera autorstwa Johna Williamsa, wraz z Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt pod batutą Howarda Griffithsa dla wytwórni Klanglogo, wystąpiła jako gwiazda wieczoru pod egidą Orpheum Musik Stiftung na koncercie inaugurującym Zurich Film Festival 2016 w budynku opery tego szwajcarskiego miasta.
Od 2016 roku Veriko Tchumburidze gra na skrzypcach Giambattista Guadagnini, wykonanych w Mediolanie w 1756, wypożyczonych dzięki uprzejmości Deutsche Stiftung Musikleben.
Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu realizowanego przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną „Dyrygent – rezydent 2020/2021”
Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym. Dyrygentem – rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie 2020/2021 jest Agata Zając.
Agata Zając (ur. w 1995 roku w Poznaniu) jest dyrygentem symfonicznym i operowym. W 2015 roku rozpoczęła studia na kierunku dyrygentura symfoniczna w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego, które ukończyła w lipcu 2020 roku z tytułem magistra.
Swoje pierwsze kroki w muzyce stawiała jako skrzypaczka w poznańskich szkołach muzycznych. Aktywność dyrygencką rozpoczęła już na początku studiów i do dziś obejmuje ona różne obszary muzyki klasycznej w Polsce i za granicą. Od kwietnia 2018 roku, jako asystent dyrygenta w Warszawskiej Operze Kameralnej, pracowała przy produkcji trzech premier, w tym podczas rekonstrukcji historycznego wykonania Halki Stanisława Moniuszki w wersji wileńskiej na oryginalnych instrumentach z epoki, które zostało zarejestrowane i wyemitowane przez TVP Kultura w 2019 roku.
W obszarze jej zainteresowań znajduje się również propagowanie muzyki polskiej. W październiku 2017 roku była pomysłodawcą, współorganizatorem oraz dyrygentem koncertu symfonicznego w poznańskiej Akademii Muzycznej pt. „Polskie arcydzieła symfoniczne” zainspirowanego obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
W przeciągu ostatnich dwóch lat uczestniczyła w sześciu międzynarodowych kursach dyrygenckich pod okiem pedagogów takich jak Peter Eötvös, Marin Alsop, Gregory Vajda, Michalis Economou oraz Charles Olivieri-Munroe. Podczas Malta International Conducting Masterclass & Competition w sierpniu 2018 roku otrzymała nagrodę specjalną oraz została asystentką greckiego dyrygenta Michalisa Economou. Dzięki temu wyróżnieniu miała okazję pracować z Malta Philharmonic Orchestra oraz Greek Radio Symphony Orchestra, a także solistami takimi jak Guy Braustein czy Alessandro Carbonare. Na przełomie grudnia i stycznia 2019/20, jako asystent dyrygenta, odbyła noworoczną trasę koncertową po Chinach z Athens Philharmonia Orchestra, gdzie miała okazję zadyrygować jednym z jedenastu odbytych tam koncertów. Do innych zespołów z jakimi miała okazję do tej pory współpracować należą również Filharmonia Opolska, Filharmonia Dolnośląska, Orkiestra Collegium F oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Jest finalistką przesłuchań na stanowisko asystenta dyrygenta m. in. w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2018 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego.
Koncert zostanie zrealizowany zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.
Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.
Mecenas Główny: Gmina Miasta Toruń
Mecenas Strategiczny: Nova Trading S.A.
Mecenas Kultury – Główny Sponsor: PGE Energia Ciepła S. A
Organizator: Toruńska Orkiestra Symfoniczna. Instytucja finansowana ze środków Gminy Miasta Toruń.