Tytuł linku niewidoczny gołym okiem

Prolog koncertowy – z życia Kazimierza Serockiego

6 marca

16:00

| Sala Koncertowa

dodaj do swojego kalendarza

Prolog koncertowy
Z życia Kazimierza Serockiego

6 marca 2022, niedziela
godz. 16:00 – 16:30
Sala Koncertowa


Wszystkich Melomanów, którzy zakupili bilet na koncert Alexander Gadjiev Koncert z Udziałem Laureata XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zapraszamy na spotkanie wprowadzające do koncertu, które rozpocznie się o godzinie 16:00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki. Poprowadzi je Karol Furtak.


Kazimierz Serocki, jeden z najbardziej rozpoznawalnych na świecie kompozytorów ubiegłego wieku, jeden z czołowych polskich awangardzistów lat ’60, jeden z tych, których oskarżać można o niemal nieskończoną wyobraźnię dźwiękową… Takich określeń można by wobec osoby i twórczości Kazimierza Serockiego budować na pęczki. Faktycznie doceniano jego wyobraźnię w zakresie kształtowania kolorystyki swoich utworów, uniwersalność tej wyobraźni, która pozwoliła mu komponować zarówno dzieła awangardowe, jak i muzykę przeznaczoną do powszechnego wykonawstwa, a nawet muzykę przeznaczoną jako ilustracja do filmów. Trudno byłoby polemizować z tezą, według której był on czołową postacią polskiej kultury muzycznej po II Wojnie Światowej, o czym świadczą relacje, recenzje i sposób doceniania jego kompozycji zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.
W roku 100. urodzin kompozytora zapraszamy więc Państwa na wykład, który poświęcony zostanie biografii kompozytora oraz recepcji jego osoby w panoramie polskiej kultury muzycznej. W jego ramach przedstawiony zostanie życiorys Torunianina, który obok K. Pendereckiego, H.M. Góreckiego, W. Lutosławskiego i T. Bairda wprowadzał polską muzykę na zupełnie nowe tory, a także jego sylwetka. W tym zakresie, na bazie zachowanych wywiadów, relacji jego bliskich i współpracowników, recenzji i innych źródeł dotykających jego poczynań twórczych podejmiemy próbę charakterystyki nie tylko kompozytora, ale także człowieka – człowieka, który choć deklarował powściągliwość w swojej roli jako komentatora, nie stronił od wypowiadania się na temat rzeczywistości artystycznej, w tym także własnych kompozycji.


Do udziału w spotkaniu uprawnia bilet na koncert. Czas trwania ok. 30 minut. Serdecznie zapraszamy!


Karol Furtak – muzykolog, doktorant Instytutu Nauk o Sztuce Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Do 2019 roku aktywnie działał jako dziennikarz i krytyk muzyczny. Związany był jako redaktor prowadzący dział felietony z Magazynem MEAKultura. Ponadto artykuły jego autorstwa publikowane były w prasie regionalnej  (Kurier Lubelski, Panorama Lubelska) i ogólnopolskiej (m.in. Ruch Muzyczny, Twoja Muza i Muzyka 21), a obejmowały szeroki zakres tematyczny od recenzji i felietonów po artykuły naukowe i popularno-naukowe, często promujące mało znanych w Polsce kompozytorów, takich jak B. Maritnů, J. Janulytė czy H. Melcer – Szczawiński. Jego prace znalazły się w publikacjach  naukowych Twórczość kompozytorów słowiańskich I poł. XX w. (red. K Krzymowska-Szacoń, Lublin 2017), 100 lat muzycznej emigracji – leksykon polskich kompozytorów emigracyjnych 1918-2018 (wg koncepcji M. Wieczorek, Warszawa 2018), Śpiew. Historia, praktyka, pedagogika, t.II (red. P. Łykowski, M. Kolasa-Hladikova, Wrocław 2020), czy Wstęp do pierwszego polskiego tłumaczenia monografii Forkela dotyczącej twórczości J.S. Bacha (wydawnictwo Publikator Ratyński, 2021).  Aktywnie uczestniczy w konferencjach naukowych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej (m.in. Granice humanistyki – Uniwersytet Warszawski, 2021; Sound Ambiguity – Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, 2021).
Karol Furtak przed pięć lat pełnił funkcję Sekretarza Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski. W ramach swoich obowiązków współtworzył programy cyklu koncertów Dźwiękowe pejzaże da camera, czy festiwalu Fonie Lublina, odpowiadając jednocześnie za kompleksowe zarządzanie wskazanymi projektami. Ponadto był współautorem kilku wydarzeń organizowanych w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki (m.in. Muzyka źródłem inspiracji) i projektu Od Moniuszki do Starszych Panów (Kultura Dostępna 2018). W 2020 r. zrealizował stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kultura w sieci. Współpracował również z Festiwalem Paderewskiego w Warszawie. Znalazł się ponadto w komitecie organizacyjnym Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA” (2018).  Jako autor słowa o muzyce i prelegent występował na zaproszenie instytucji takich jak: Sinfonia Varsovia (cykl Letnie koncerty na Grochowskiej 2017), Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego (2018),  Letni Festiwal Muzyczny w Kutnie (2017), Warszawska Opera Kameralna (2020), Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie (2020). .
Interesuje się metodologią współczesnej refleksji o muzyce oraz zagadnieniami związanymi z historią, estetyką i technikami kompozytorskimi muzyki XIX, XX wieku i XXI wieku, a także krytyką muzyczną i jej rolą w procesach kształtowania kultury, również współczesnej.


 

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.


Mecenas Główny
Miasto Toruń
Mecenas Strategiczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej
Nova Trading
Mecenas Kultury – Główny Sponsor
PGE Polska Grupa Energetyczna
Partnerzy
Logotyp Nova Metale
Partner technologiczny

Organizator:

Kontakt z ogranizatorem:

Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Al. Solidarności 1-3

87-100 Toruń

56 622 88 05

www.tos.art.pl

Zobacz także

17:00 | Sala Koncertowa

Alexander Gadjiev. Koncert z udziałem Laureata XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F.Chopina

Parking

Uprzejmie informujemy, że na terenie CKK Jordanki znajduje się całodobowy, płatny, niestrzeżony parking na 185 miejsc. Zapraszamy do korzystania z parkingu podczas spektakli, a także w czasie wyjazdów do centrum miasta.