Tytuł linku niewidoczny gołym okiem

Uwertury i makarony | Nova Muzyka i Architektura

22 sierpnia

18:00

| Sala Koncertowa

dodaj do swojego kalendarza


Koncert odbywa się w ramach 24. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” – Toruń / Kujawsko – Pomorskie 2020.

Wystąpią:
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Adam Banaszak – dyrygent
Wojciech Pławner – asystent dyrygenta

W programie:
F. von Suppe – Uwertura do opery Lekka kawaleria
G. Rossini – Uwertura do opery Semiramida
G. Rossini – Uwertura do opery Kopciuszek
G. Rossini – Uwertura do opery Sroka złodziejka
G. Rossini – Uwertura do opery Cyrulik sewilski
G. Verdi – Wstęp do III aktu opery Traviata
G. Verdi – Uwertura do opery Nabucco



Natchnienie bywa dzieckiem przymusu, jak w przypadku Gioacchina Rossiniego, który nadzwyczaj często tworzył pod presją czasu, co potwierdził słowami: „Nic lepiej nie przygotuje gruntu pod inspirację jak przymus, wynikający bądź z obecności kopisty, czekającego na twój utwór, bądź poganiającego cię impresaria, wyrywającego sobie włosy z głowy. W moich czasach  wszyscy włoscy impresariowie łysieli około trzydziestki (…). Uwerturę do Sroki złodziejki napisałem w dniu premiery, i to już w teatrze, gdzie pod nadzorem czterech maszynistów uwięził mnie dyrektor”. Sukces koncertowy uwertury do Sroki złodziejki powtórzy dopiero uwertura do Semiramidy. Rossini lubił się pojedynkować z czasem. Umowę na Cyrulika sewilskiego podpisał z Teatro Argentina 26 grudnia 1815 roku, zobowiązując się dostarczyć partyturę już… w połowie stycznia następnego roku. Toteż nic dziwnego, że uwertura pochodzi z wcześniejszej opery Rossiniego: Elżbieta, królowa Anglii…Cóż, potrzeba matką „wynalazku”.

Giuseppe Verdi również lubił pisać spiesznie, co wyznał słowami: „Aby pisać dobrze, trzeba móc pisać szybko, jakby od jednego tchnienia, zostawiając sobie na potem dostosowanie, przyozdabianie, wyczyszczenie szkicu całości. W przeciwnym razie komponowanie opery z przerwami grozi upodobnieniem jej do mozaiki pozbawionej stylu i charakteru”. Do muzycznych patchworków z pewnością nie zaliczają się Nabucco i Traviata. Obie opery są mistrzowskie, a ich uwertury stanowią smakowitą zapowiedź uczty stworzonej z ducha teatru. Zdecydowanie lżejszy charakter posiada uwertura do operetki Lekka kawaleria austriackiego kompozytora Franza von Suppégo.

dr Aneta Derkowska – muzykolog



W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odbędzie się zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TORUŃSKIEJ ORKIESTRY SYMFONICZNEJ W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.



Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”.

 

Kup bilet

Bilety: 25 zł

Do nabycia online:

oraz stacjonarnie:

  • Kasa TOS w CKK Jordanki, Toruń, Al. Solidarności 1-3
    (56) 642 43 79

Organizator:

Kontakt z ogranizatorem:

Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Al. Solidarności 1-3

87-100 Toruń

56 622 88 05

www.tos.art.pl

Parking

Uprzejmie informujemy, że na terenie CKK Jordanki znajduje się całodobowy, płatny, niestrzeżony parking na 185 miejsc. Zapraszamy do korzystania z parkingu podczas spektakli, a także w czasie wyjazdów do centrum miasta.