Tytuł linku niewidoczny gołym okiem

[ONLINE] Viva Mozart! #1

5 lutego

19:00

| Sala Koncertowa

dodaj do swojego kalendarza

Viva Mozart! #1

Koncert online.
5.02.2021, 19:00

Transmisja koncertu odbędzie się na kanale YouTube
Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Koncert dostępny będzie do 6 lutego do godz. 20:00.


Wystąpią:
Andrii Dorofeiev (Ukraina) – fortepian
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) – dyrygent
Agata Zając – asystentka dyrygenta

W programie:
W. A. Mozart – Uwertura do opery Czarodziejski flet KV 620
W. A. Mozart – XXI Koncert fortepianowy C-dur KV 467


Pewien młodzieniec zapytał Mozarta, jak skomponować symfonię. Kompozytor odparł, że jest jeszcze zbyt młody i poradził mu zacząć od ballad. – Ale pan komponował symfonię mając 10 lat! – zaprotestował młodzieniec. – To prawda, lecz ja nikogo nie pytałem, jak to się robi – odparł Mozart.

Lekkość z jaką potrafił komponować Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 – 1791) pozwoliła mu na napisanie uwertury do opery Czarodziejski flet na kilka dni przed jej premierą. Jest ona jedną z tych, które znajdują się w repertuarach koncertów symfonicznych jako samodzielne i efektowne utwory. Opera Czarodziejski flet zdobyła sobie z miejsca ogromne powodzenie. Nic dziwnego – już w samej uwerturze geniusz Mozarta sięga szczytów kompozytorskiego mistrzostwa. Rozwijająca się faktura polifoniczna o lekkim i prostym charakterze sprawia wrażenie beztroskich psot, jednocześnie zachowując elegancję i przejrzystość formy.

XXI Koncert fortepianowy C-dur KV 467 napisany w 1785 roku należy do największych osiągnięć kompozytora ze względu na partię instrumentu solowego. Koncert rozpoczyna się cicho i spokojnie, jednak wprowadzenie I tematu decyduje o charakterze I części i wskazuje na wyraźny związek z tzw. koncertami wojskowymi. Po marszowych rytmach następuje Andante, które jest jakby „pełna spokojnej zadumy pieśń o dawno przezwyciężonym bólu”. III część to rondo o lekkim i tanecznym charakterze, gdzie muzyka pełna jest mozartowskiego humoru, a piękne tematu powierzone są instrumentom dętym drewnianym.


Andrii Dorofeiev urodził się w Kijowie. W wieku ośmiu lat rozpoczął naukę gry na fortepianie. Absolwent kijowskiego liceum muzycznego im. M. W. Lysenko dla uzdolnionych dzieci w klasie Tatiany Abajevej oraz profesora Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. I. Czajkowskiego – Borysa Fedorowa. Na zaproszenie prof. Jarosława Drzewieckiego zaczął studia w jednej z najlepszych akademii muzycznych w Europie – Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Od 2020 roku kontynuuje naukę w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń.
Regularnie koncertuje na deskach filharmonii Ukrainy. Otrzymał czołowe nagrody na prestiżowych konkursach pianistycznych, m.in. Grand Prix XX Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina (Ukraina), II miejsce na VII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Tbilisi (Gruzja). Odbył wielkie tourneé koncertowe w Holandii w jej najlepszych salach w miastach takich jak: Haga, Ede, Amsterdam. Otrzymał Grand Prix XII, XIII XIV Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego „Bieszczady Bez Granic” (Polska), jak również dodatkowe nagrody i najwyższą nagrodę – Złoty Parnas 2019.
W sezonie 2018-2019 Andrii nagrał cztery płyty studyjne w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Obejmują one najwybitniejsze dzieła kompozytorów epoki romantyzmu, neoklasycyzmu: Chopina, Skriabina, Godowskiego i innych.
Jego najnowszą płytą jest „Passacaglia” Leopolda Godowskiego na temat wstępu F. Schuberta do «Niedokończonej» Symfonii. Płyta została nagrana przez jedną z najbardziej wiodących firm fonograficznych w Europie „DUX”. Jest to nagranie historyczne, ponieważ do tej pory żaden z ukraińskich pianistów nie nagrał tego utworu.
Koncertował w tak prestiżowych salach jak: Narodowa Filharmonia Ukrainy w Kijowie, Filharmonia im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, Narodowa Opera Ukrainy w Kijowie, Rotterdam Hall (Holandia), Splendor Hall (Holandia), Edeshe Concert Hall (Holandia) i wiele innych.
Najlepsze rekomendacje na kursach mistrzowskich otrzymał od takich znanych muzyków jak: Anna Fedorova (Ukraina), Martin Epsen (Dania), Andrzej Jasiński (Polska), Igor Pilatyuk (Ukraina), Lidia Grychtołówna (Polska), Andrzej Tatarski (Polska), Sergey Osokins (Łotwa), Boris Bloch (USA) i inni.

 


Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca
„Dyrygent – rezydent”.

 Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym. Dyrygentem – rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie 2020/2021 jest Agata Zając.


Agata Zając (ur. w 1995 roku w Poznaniu) jest dyrygentem symfonicznym i operowym. W 2015 roku rozpoczęła studia na kierunku dyrygentura symfoniczna w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego, które ukończyła w lipcu 2020 roku z tytułem magistra.

Swoje pierwsze kroki w muzyce stawiała jako skrzypaczka w poznańskich szkołach muzycznych. Aktywność dyrygencką rozpoczęła już na początku studiów i do dziś obejmuje ona różne obszary muzyki klasycznej w Polsce i za granicą. Od kwietnia 2018 roku, jako asystent dyrygenta w Warszawskiej Operze Kameralnej, pracowała przy produkcji trzech premier, w tym podczas rekonstrukcji historycznego wykonania Halki Stanisława Moniuszki w wersji wileńskiej na oryginalnych instrumentach z epoki, które zostało zarejestrowane i wyemitowane przez TVP Kultura w 2019 roku.
W obszarze jej zainteresowań znajduje się również propagowanie muzyki polskiej. W październiku 2017 roku była pomysłodawcą, współorganizatorem oraz dyrygentem koncertu symfonicznego w poznańskiej Akademii Muzycznej pt. „Polskie arcydzieła symfoniczne” zainspirowanego obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
W przeciągu ostatnich dwóch lat uczestniczyła w sześciu międzynarodowych kursach dyrygenckich pod okiem pedagogów takich jak Peter Eötvös, Marin Alsop, Gregory Vajda, Michalis Economou oraz Charles Olivieri-Munroe. Podczas Malta International Conducting Masterclass & Competition w sierpniu 2018 roku otrzymała nagrodę specjalną oraz została asystentką greckiego dyrygenta Michalisa Economou. Dzięki temu wyróżnieniu miała okazję pracować z Malta Philharmonic Orchestra oraz Greek Radio Symphony Orchestra, a także solistami takimi jak Guy Braustein czy Alessandro Carbonare. Na przełomie grudnia i stycznia 2019/20, jako asystent dyrygenta, odbyła noworoczną trasę koncertową po Chinach z Athens Philharmonia Orchestra, gdzie miała okazję zadyrygować jednym z jedenastu odbytych tam koncertów. Do innych zespołów z jakimi miała okazję do tej pory współpracować należą również Filharmonia Opolska, Filharmonia Dolnośląska, Orkiestra Collegium F oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Jest finalistką przesłuchań na stanowisko asystenta dyrygenta m. in. w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2018 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego.


Mecenas Główny: Gmina Miasta Toruń
Mecenas Strategiczny: Nova Trading S.A.
Mecenas Kultury – Główny Sponsor: PGE Energia Ciepła S. A
Organizator: Toruńska Orkiestra Symfoniczna. Instytucja finansowana ze środków Gminy Miasta Toruń.

Organizator:

Kontakt z organizatorem:

Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Al. Solidarności 1-3

87-100 Toruń

56 622 88 05

www.tos.art.pl

Parking

Uprzejmie informujemy, że na terenie CKK Jordanki znajduje się całodobowy, płatny, niestrzeżony parking na 185 miejsc. Zapraszamy do korzystania z parkingu podczas spektakli, a także w czasie wyjazdów do centrum miasta.