Duety skrzypcowe w muzyce klasycznej mają długą historię. To forma, która oferuje unikalną możliwość współpracy dwojga operujących tym samym instrumentem o solowej proweniencji, pozwalając jednocześnie na indywidualną ekspresję. Doceniano to w różnych epokach – począwszy od baroku. Duety skrzypcowe komponowali już Jan Sebastian Bach czy Georg Philipp Telemann.
Popularność duety zyskały w epoce klasycyzmu – warto wyróżnić chętnie wykonywane kompozycje Mozarta. Szczyt zainteresowania tą formą przypadł w czasach romantyzmu, kiedy to duety tworzyli m.in. Paganini, Beethoven, Schubert, czy Brahms.
Duet romantyczny w programie naszego koncertu reprezentują dwa Kaprysy na dwoje skrzypiec nr 1 i 3 op. 18 Henryka Wieniawskiego. Utwory te pokazują różnicowanie formy, przedstawiając odbiorcom zarówno liryczne oblicze (nr 1), jak i to wirtuozowskie (nr 3).
Wpływ twórczości Wieniawskiego na polską muzykę skrzypcową jest niezaprzeczalny. Podobnie jest w przypadku Grażyny Bacewicz, skrzypaczki i kompozytorki, uczennicy słynnej Nadii Boulanger, a także pierwszej Polki, która zyskała międzynarodowe uznanie w zdominowanym przez mężczyzn świecie skrzypiec. W programie koncertu wybrzmi jej Suita na dwoje skrzypiec, w której doskonale słyszalne są inspiracje Bachem i Telemannem, typowe dla neoklasyków.
Neoklasycyzm to kierunek, w którym podążali w swojej pracy zarówno Michał Spisak, jak i Tadeusz Paciorkiewicz. Spisak, którego twórczość po śmierci kompozytora popadła w zapomnienie i dopiero w ostatnich latach jest odkrywana, pisał muzykę, trzymając się klasycznych reguł czystej formy i równowagi strukturalnej. Chętnie sięgał po motywy ludowe. Paciorkiewicz również inspirował się folklorem, choć na nich nie poprzestawał. W historii muzyki zapisał się także jako pedagog, zakładając szkołę muzyczną w Płocku, a także ucząc w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi i Warszawie.
Duety skrzypcowe powstają i dziś, czego świadectwem jest twórczość Anny Rocławskiej-Musiałczyk, młodej kompozytorki, pianistki i śpiewaczki, piszącej formy zróżnicowane instrumentalnie i stylistycznie, często inspirującej się kaszubskim folklorem. Klasę kompozycji kończyła u Marka Czerniewicza w Gdańsku, ale kształciła się także pod okiem Jana A.P. Kaczmarka. Wysłuchamy także prapremiery utworu Escaping for two violins, którego autorem jest András Derecskei, węgierski kompozytor, dyrygent i skrzypek. Jako wykonawca specjalizuje się w prawykonaniach nowych utworów, sam również komponuje. Jego utwory regularnie goszczą na węgierskiej scenie muzycznej oraz za granicą. Fascynuje go brzmieniowe połączenie dwojga skrzypiec, w którym dostrzega świeżość i piękno, porównując je do „przechadzki po lesie, która nie może rozczarować”.
Mecenas Główny: Gmina Miasta Toruń
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Dofinansowano z Funduszy Europejskich
Partner Główny: Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Mecenas Kultury – Główny Sponsor: PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
Mecenas Strategiczny: Strabag Sp. z o.o.
Mecenas: TZMO S.A.
Sponsor: Urbitor Sp. z o.o.
Współfinansowano ze środków Związku Artystów Wykonawców STOART
Partner motoryzacyjny: Toyota Bednarscy
Partnerzy: Cukiernia Sowa, MZK w Toruniu Sp. z o.o., Ruch Muzyczny, Iga Sarzyńska Wzrusza Toruń, Pneuma Jarosław Pawlicki, Pirmedia Sp. z o.o., Maciej Zieliński BJJ, RTR GROUP Sp. z o.o., Melt me tender, Galeria Kwiatów
Partner technologiczny: Vobacom Sp. z o.o.
Patronat medialny: TVP Kultura, Polmic, TVP 3 Bydgoszcz, TV Toruń, Radio PiK, Nowości, Toruń Nasze Miasto, Presto
Współpraca redakcyjna: RMF Classic
Organizator: Toruńska Orkiestra Symfoniczna
* wejściówki do odbioru w kasie CKK Jordanki od 12 września 2024 r.
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Al. Solidarności 1-3
87-100 Toruń
56 622 88 05